.

neděle 13. října 2013

ŠAMPIÓNKA MÉHO SRDCE

Figura a pozadí

K dvojici pojmů figura a pozadí mají stejný smysl, i kdyby výtvarné umění neexistovalo. Pojem figura v této souvislosti samozřejmě neznamená pouze lidskou figuru, neboli tělo, nýbrž jakýkoli plošný nebo prostorový útvar odlišený od pozadí. I příroda s tématem figury a pozadí pracuje tvořivě. Zatímco samci některých zvířat, aby se uplatnili u samiček, musejí vyniknout jako „figura“, u samic to bývá opačné.

Při vytváření figury jsem pracoval s nerealistickým zobrazením, které obsahuje viděnou skutečnost. Tím, že do procesu jsem vstupoval se svou vůlí k interpretaci, uspořádání, zdůraznění nebo výběru podstatného, jsem pracoval vždy na základě figurálního vnímání. A to i přesto, že se ve mně probudila rebelie, díky tomu, že jsem porušoval anatomické přesnosti. Má rebelie se probouzela v lince, se kterou jsem nezacházel podle tvaru svalstva, kostí a kůže - tvary jsem si vymýšlel tak, že jsem rušil některé svaly a nahrazoval jsem je tvarem jiným. Výsledkem byla hutnost a porcování figury, kterou jsem vyžadoval. Později jsem zacházel až k deformaci celé figury.

Deformace těla se dostala díky pochopení psychickým kontaktem mezi figurou a divákem. Divák, čili čtenář zobrazených informací většinou začíná figuru pozorovat od hlavy až k patě. Centrum hlavní figurální pozornosti jsou hlava a oči. A proto jsem chtěl deformací dosáhnout oné „absurdní krásy“.  

Pár slov o skicování

Pozice jsem předem nevymýšlel ani jsem je nenačrtával. Pracoval jsem s přímým kontaktem s modelkou - přítelkyní. Přístup byl velmi spontánní a bezprostřední. Koncept a uspořádání figur jsem měl dávno nachystány v hlavě. Proto jsem si jen hrál s něžným tělem do té doby, než jsem dosáhl nejpřesnější tedy nejpodobnější pozice. Té, která se mi předem promítala v hlavě. Při pracování s modelkou jsem se snažil vyvarovat křečovitým pozicím a gestům.

Díky nedostatku času jsem se pevně rozhodl, že budou použité pouze tři pozice ze sta fotografií. Ze tří připravených pozic jsem si vyzkoušel jednu prvotní na balicím papíru, který byl ve stejných rozměrech jako plátno – ve stejných rozměrech proto, aby se figura případně lépe přenášela na plátno. Podle toho jsem se rozhodoval, jak pokračovat dál. Nejhorší na tom bylo to, že čas tlačil natolik, že už nezbyl čas na překreslování figur pro výslednou realizaci. Cestu jsem si zkrátil díky tomu, že jsem si místo skicovaní na papíru, převedl figury do digitální kresby, která byla jako přípravná složka pro realizaci maturitní práce. Digitální kresby se přenesly přes projektor na plátno a pomocí tužky jsem si figury naznačil. 

Barva a prázdnota

Barvy na všech třech obrazech měly vlastní proces. Jak si můžete všimnout, prostřední figura je jiná než ostatní figury. Je to tím, že je prvotní, ale stala se klíčovým obrazem k pokračování této figurální série.


Používal jsem kvašové a akvarelové barvy. Poté jsem do procesu zapojil kyselinu askorbovou a to proto, abych se zbavil tahů štětce. Kyselina askorbová vytvářela výborné přechody barev a nezanechala za sebou ani jeden tah štětce. Vedlejším efektem této kyseliny bylo to, že po zaschnutí zanechávala lepkavé a lesklé mapy, které mě ovšem nevadily. K urychlení práce jsem začal používat horkovzdušnou pistoli a díky tomu jsem náhodně vyřešil barevnost a přístup (čili styl) obou figur. Výhoda horkovzdušné pistole byla v tom, že jsem už nemusel stínovat místa pomocí další vrstvy – stačilo jemně připálit nanesenou barvu, která poté ztmavla.

Po nanesení barevných stop, které sloužily ke kolorování kresby, jsem začal zakrývat latexem barevné fleky na pozadí, které nebyly součástí figury. Zakončení veškerého procesu byla lineární funkce pomocí tuše.  






Skici.





platno, ram, 150x110, rum, tereza, akvarel, kvas, kyselina askrobova, kulofen, projektor, AI, tuzka, cerny akryl s tusi, latex, hadry, tilko a monterky, 5 dnu v kuse, 28 hrnku cerneho kafe, 9 krabicek modrych L&M, low, radiohead, sigur ros, sun kil moon, red hause painters, roxette, whitney houston-i will always love you, sinhead o´connor,sneaker pimps, hardcore superstar, pink floyd, joy division, posion

Žádné komentáře:

Okomentovat